Diamond Hill - Reisverslag uit San Ġwann tal-Għargħar, Malta van Thirza Jong - WaarBenJij.nu Diamond Hill - Reisverslag uit San Ġwann tal-Għargħar, Malta van Thirza Jong - WaarBenJij.nu

Diamond Hill

Door: Thirza

Blijf op de hoogte en volg Thirza

31 Januari 2014 | Malta, San Ġwann tal-Għargħar

Aangezien we na een lange dag even een iets hemels zitten te drinken in een koffietentje bij ons in de buurt, maak ik gelijk van de gelegenheid gebruik om weer een verslag te typen, want hier is wifi. Er is namelijk nog wel wat gebeurd in de afgelopen dagen, met als hoogtepuntje dat we verhuisd zijn! We wonen nu in een appartementje in San Gwann (zeg: San Djwan). Maar ik zal bij het begin beginnen.

Woensdag hadden we namelijk afspraken staan met makelaars. Eentje met Yoan (een ontzettend knappe Maltees) van Remax, en ook met Yvo van Dhalia. Yvo is Nederlands dus dit maakte het een stuk makkelijker. Yoan liet ons ‘s ochtends een leuk huisje zien in Sliema, was een prima huisje alleen wel iets boven het budget. ‘s Middags kwam Yvo ons ophalen en waren we blij dat we gewoon Nederlands konden praten, want dit was gewoon veel beter te doen dan met Yoan waarbij alles vanzelfsprekend in het Engels moest. Yvo liet ons in totaal 3 huisjes zien, in Swatar, Gzira en San Gwann. Samen met Yvo reden we door Malta heen en hij vertelde ons allerlei dingen over Malta, dit was allemaal leuk om te horen.

De huizenmarkt in Malta is zó anders dan in Nederland. Voor ons budget en wensen (2 slaapkamers) waren er echt slechts 3 appartementen op dat moment. Het gebeurd hier vaak genoeg dat wanneer er ’s ochtends een appartement vrij komt, het aan het eind van de dag alweer verhuurd is. Dit komt omdat er heel veel mensen uit heel Europa naar Malta komen om hier te gaan werken, in Malta is de economie namelijk wel goed in tegenstelling tot de rest van Europa.

Aangezien het appartement in Swatar enigszins in de middle of nowhere lag, het appartement in Gzira niet was wat we zochten kozen we voor het laatste appartement wat we die dag bezochten, die in San Gwann. Ook dit appartement is niet helemaal perfect; het ligt namelijk half onder de grond. Dit betekent dat er niet heel veel (zon)licht naar binnen komt in de woonkamer. In de slaapkamers wel. Maar qua ligging ligt het perfect, dichtbij de hoofdstraat van San Gwann en dichtbij St. Julians – het uitgaansgebied en tevens de stad van Inge’s stage. Ook is de inrichting helemaal naar onze smaak: strak en modern, maar wel warm, dus dat licht nemen we maar voor lief. Waarschijnlijk zullen er bij de titel van dit verslag wat vraagtekens omhoog springen, maar ons appartement ligt in appartementencomplex Diamond Hill. En het is ook echt een diamantje! Ik zal proberen wat foto’s toe te voegen.

Woensdagmiddag zijn we naar Valletta gegaan om een busabonnement te regelen voor de komende maanden. Helaas had het pasjes-apparaat wat kuren en lukte het die middag niet. We besloten de stad een beetje te verkennen en wauw, wat een heerlijke stad. Valletta, en eigenlijk heel Malta, is met geen enkele stad of land te vergelijken. Het lijkt niet op Italië en ook niet op Spanje. Het heeft echt haar eigen charmes. Ook hier zijn weer Britse kenmerken terug te vinden, zoals de rode telefooncellen. Nadat we hier wat rondgestruind hadden zijn weer met de ferry naar het hotel gegaan. Er vaart een ferry tussen Sliema en Valletta, hiermee ben je in een klein kwartiertje in de andere stad voor nog geen 3 euro.

Het beste nieuws was misschien ook wel dat we de dag erna er al in konden trekken! We zijn dus donderdag ‘verhuisd’. Nadat we op het kantoor van onze huisbaas Wayne het contract hadden getekend haalden we al onze koffers op bij het hotel, stapten in de taxi en werden voor ons huis afgezet. In de middag hierna hebben we de hele middag in het huisje gerommeld. We wonen vlakbij de Lidl dus daar hebben we ’s middags de eerste boodschappen gehaald. Met twee überzware tassen zijn we weer naar huis gelopen en hebben we onze eerste maaltijd bereid. Heerlijke salade met aardappeltjes en een cordon bleu, ja, echt een culinair hoogstandje - ik weet het.

Na het eten zijn we richting St. Julians gelopen om daar de boel te verkennen. Wij liepen iets langer dan het kwartiertje dat de Yvo ons vertelde, we waren zo’n 40 minuten onderweg. Opeens kwamen we terecht in het uitgaansgebied van Malta, Paceville (zeg: Paatsjeviel). Zag er goed uit en nadat we aangespraken werden door wat studenten uit Dubai besloten we toch maar weer terug te gaan omdat we niet echt in uitgaansstemming waren. Toen we weer rond 23:30 terug waren gingen namen we allebei een douche. Dat gaat hier ook niet helemaal vanzelf, aangezien wij dit zittend moeten doen – in bad. De douchekop kan niet heel hoog opgehangen worden, vandaar. Daarna heerlijk afgedroogd met handdoeken niet nog niet gewassen waren, oftewel wijzelf en de hele badkamer zat onder de blauwe pluisjes. Heel fijn allemaal. Daarna ploften we neer op onze bank en namen we een welverdiend wijntje. Rosé van de Lidl en plastic wijnglazen; fantastische combinatie al zeg ik het zelf.

Na een terror-nacht van kou (Maltese huizen hebben geen verwarming dus zijn in de winter standaard zo’n 15°C en buiten dat had de huisbaas ons ook nog geen dekbedden gegeven) zijn we vandaag weer naar Valletta geweest. Dit keer lukte het wel om een busabonnement te regelen en nadat we langs mijn stagebedrijf zijn gelopen, zijn we met de bus een beetje door Malta gereden.

Het besef dat ik hier 5 maanden blijf begint nu wel een beetje te komen en aan de ene kant zie ik het helemaal zitten, maar aan de andere kant zorgt dat ook voor een raar gevoel vanbinnen. Ik denk dat het een kwestie van nog even wennen is.

Nu wij dus een appartementje hebben, hebben we ook een adres! Post uit Nederland is het leukste wat er is dus bij deze mijn adres:

Thirza de Jong
Diamond Hill Apartments FL01
Triq Santa Margerita
San Gwann SGN10
Malta

Ik zie jullie kaartjes, brieven en foto's heeel graag tegemoet! :)

Morgenochtend wordt het internet geïnstalleerd bij ons en ik denk dat de kans groot is dat we dit weekend in Paceville te vinden zijn. Morgen komt ook ons klasgenootje Joyce aan op Malta dus dat is ook gezellig!

Ik stop weer, want het verslag is al weer veel te lang.
Zoals veel Maltezen zeggen: Ciao ciao!
Thirza

• 31 Januari 2014 - 18:58

Wim :

Toch nog dekbed nodig?
    Gacer vooral van genieten he